Safari en een bijzonder project - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van thirzaenmirjamnaaroeganda - WaarBenJij.nu Safari en een bijzonder project - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van thirzaenmirjamnaaroeganda - WaarBenJij.nu

Safari en een bijzonder project

Door: Mirjam en Thirza

15 Oktober 2014 | Oeganda, Namugongo

Lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Er is wel weer heel veel gebeurd en dat willen we graag met jullie delen. Onze stage hier bij de school liep wel wat anders dan wij verwacht hadden. We geven niet veel uren les en hebben niet echt het gevoel dat we hier iets toevoegen. Vorige week hebben we hierover met elkaar gesproken en hebben we een nieuw tijdsschema gemaakt wat we per week graag willen doen. Na dit besproken te hebben met de basisschooldirecteur, was het natuurlijk weer prima (ze kunnen hier niet echt ‘nee’ zeggen). Inmiddels hebben we gisteren voor het eerst een hele groep een Nederlandse les gegeven en zijn we begonnen met de playroom bij ons huisje. Allerlei binnen- en buitenspelen hadden we gezellig neergezet, zoals: twister, vier op een rij, ringwerpen, duplo, knex en puzzels. Naast het bijles geven en de andere activiteiten kunnen we hier onze week mee vullen.

In onze laatste blog vertelden we dat we vorige week vrijdag op safari zouden gaan. Om zes uur ’s ochtends vertrokken we hier uit het dorp, onderweg zagen we de watervallen van de rivier de Nijl, olifanten en apen. Na zes-zeven uur rijden kwamen we aan bij het ‘hotel’. Dit was meer in het westen van Oeganda waar het een stuk warmer is. We hadden niet de beste verhalen over het hotel gehoord, maar het viel gelukkig allemaal mee. Na onze spullen op onze kamers te hebben gebracht, gingen we een wandeling maken door het dorp. We dachten dat we aan alle aandacht wel gewend waren, maar hier was het toch weer anders. Er werden veel dingen naar ons geroepen en we werden veel meer bekeken dan het dorp waar we wonen.
De volgende dag vertrokken we om half zeven vanaf het hotel en was het ongeveer tien minuten rijden naar het nationale park; ‘Murchison Falls’. ’s Morgens lieten veel dieren zich al zien, wat is de natuur ontzettend mooi vooral met de opgaande zon! We reden zo’n vijf uur door het park om de dieren te spotten. Wat we zoal zagen waren verschillende soorten herten, vogels, buffalo’s, nijlpaarden, apen, olifanten, giraffen en wilde varkens. Uiteindelijk kwamen we op een plaats waar we ‘s middags op de boot stapten. Het was inmiddels tijd om te eten en het werd aangeraden om dat in de auto te doen in verband met de apen (hier worden ze ‘baboons’ genoemd). Het raam lieten we wel openstaan want anders werd het bloedheet in de auto. Thirza was toch wat bezorgd of er niet een aap in de auto zou komen door het raam. Marloes en Mirjam waren ervan overtuigd dat een aap niet door het raam kon komen. Even later liep er een aap langs de auto en een seconde later was hij door het raam gesprongen in de hoop om koekjes te scoren. Balen voor de aap want dat pak was net leeg. Een hilarische situatie waar veel aandacht opnieuw op ons gevestigd werd.
Om twee uur gingen we met de boot over de Nijl varen. Daar waren opnieuw dieren te zien; nijlpaarden (hoe kan het ook anders in de Nijl :P), een krokodil en een buffalo. Een boottocht van drie uur naar de watervallen en terug. Het duurde wat lang maar wat was het uiteindelijk mooi! Een sterke stroom en allemaal schuim kwam ons tegemoet.

Afgelopen maandag wilden Mirjam en ik bijles geven, maar zoals wel vaker gebeurd, kon dat ineens niet doorgaan. De kinderen hadden weer examens, waar we niets van wisten. We besloten onze dag nuttig te besteden aan interviews met leerlingen en leerkrachten. Een indrukwekkend gesprek met sportleraar Joshua bracht ons op een geweldig idee. Met trots vertelde hij ons van zijn volleybalteam die tweede staat op de ranglijst van Oeganda, nadat zijn team afgelopen weekend speelde. En nu komt het: ze hebben een uitnodiging gekregen om internationaal te spelen in Kenia rond november-december! Wat een kans! Helaas is er het geld niet voor, net zoals de schaarse sportfaciliteiten in Children’s Welfare Mission. Het ging ineens allemaal heel snel. Dinsdag hebben we alles in elkaar gezet en woensdag (vandaag) zijn we online gegaan. We hopen zo snel mogelijk ook de crowdfunding site online te hebben, zodat er gedoneerd kan worden. En dan natuurlijk allemaal delen!! Zo fijn is het om hier iets voor de kinderen te kunnen betekenen op een heel ander gebied dan waar wij mee bezig zijn voor onze studie. We kunnen de kinderen die uitblinken in sport de nieuwe kansen geven, zodat hun dromen waar worden!

Verslag uit: Oeganda, Namugongo

Kinderhulp Afrika is een christelijke hulpverleningsorganisatie die sinds 1986 omziet naar de meest kwetsbare kinderen in Uganda, de weeskinderen. Ze bieden deze kinderen onderwijs, onderdak, geestelijke en medische verzorging. Ze willen hen zien opgroeien tot gezonde verantwoordelijke individuen die kunnen voorzien in hun eigen noden, op elk gebied van hun leven.

Opleiding
Het project in Namugongo is een uniek opleidingscentrum voor de kansarme kinderen. De kinderen ontvangen lager onderwijs en volgen daarna een middelbare of vakopleiding, waardoor zij later op eigen benen kunnen staan. In de schoolvakanties gaan de kinderen terug naar het dorp waar ze vandaan komen, waar ze verblijven bij hun familie of voogd. De scholen en opleidingen staan ook open voor kinderen buiten het project. Hierdoor krijgen zoveel mogelijk kinderen een kans om een diploma te halen waarmee ze makkelijker een baan kunnen vinden en mee kunnen helpen Uganda op te bouwen.

Water uit de kraanKliniek
De kliniek van het project is er niet alleen voor de kinderen, maar staat ook open voor de omgeving. Medische hulp wordt gegeven in vele vormen, zoals onderzoek van bloed op malaria, het verstrekken van medicatie, tandheelkundige hulp en het begeleiden van bevallingen. Dorpen worden bezocht, waar voorlichting wordt gegeven en kleine medische hulp word verleend.

Daarnaast gaan we een week naar Hearts Vision die werken met straatkinderen in Kampala.

Hearts-Vision zet zich in voor straatkinderen in Oeganda. Hun doel is om bij te dragen aan betere leefomstandigheden en toekomstperspectieven.

Duizenden kinderen in Oeganda belanden op straat om verschillende redenen. Hierdoor kunnen zij moeilijk toegang vinden tot goede gezondheidszorg, educatie, voedsel en liefde. Op straat komen zij vele problemen tegen (afwijzing, geweld, verslaving, etc).